Sunday, December 5, 2010

kErAbAt DiRaJa????


semalam ada sedara aku datang umah...
kami dah taw da sebenarnya kami ni ada darah ACHEH... tap semalam paklang wie mai umah tanya nama2 ahli keluarga kami..katanya utk susur galur keluar...macam ni ceritanya:

zaman dulu ada raja2 Acheh malarikan diri dari Acheh dan singgah di siam..pangkal nama diorang ada "Teuku@Tengku Nyak"..tapi siam ni dok cari keturunan ni,diorang lari balik acheh cuma ada sekumpulan keturunan ni lari ke Tanah Melayu ke Kg. Raja (Telaga Mas)..
then diorang menukar nama jadi "Nik"..

sekarang ni diorang nk kumpul balik keturunan2 ni..nak jadikan cerita,tok aku@nenek aku (sebelah bapa) ni adalah salah seorang dari keturunan tu...nama tok aku Nang Pah binti Nik Sin..

lagu 1 yg seronok aku dengaq,kami ni skit2 ada pertalian dengan Tuan Guru Nik Abdul Aziz..Biaq betol??betul la nih...xdak tipu2..ada 1 masa dulu ada kerabat dari kelantan datang ke Telaga Mas utk jumpa keturunan2 ni.. diorang diberi 1 gelaran(ala2 pingat),tp benda tu biarlah rahsia sbb dia berkaitan dgn kerabat DiRaja skit..huhuhuh....

setahu aku,sepatutnya bapak aku menggunakan nama Megat,abg aku Megat and kami ni Puteri..tapi kami x guna sebab arwah tok kami x letak nama bapak aku ni Megat...huhuhu..

thats why la aku selalu letak aku sebagau PUTERI ACHEH walaupun bukan aku sorang,tapi aku bangga..hahahaha.....sengal¬tunggu buku salah silah keturunan kami ye???
oklah,ckup utk kali nih....selamat membaca...

*cerita ni dicerutakan semula dgn versi aku sendiri...k???hehehe...*

0 comments:

Post a Comment